Saturday, January 16, 2010

Kita.....Hamba Allah atau Hamba Nafsu

Assalam wbt.

Baru 2 minggu tahun 2010 menjelma dan sudah 2 kejadian gerhana berlaku ( 01012010 - gerhana bulan & 15012010 - gerhana matahari ) manakala kejadian gerak gempa dan huruhara dunia semakin byk ( terkini gempa di Haiti )....menandakan kiamat semakin menggamit kita.

Adakah kita sedar akan semua kejadian dan amaran ini sebagai tanda peringatan agar kita sentiasa mengekalkan nikmat hidayah yg Allah berikan dan juga agar mencari nur hidayah yg masih belum ditemui.

Manusia semakin alpa dan semakin menipu diri sendiri dan juga Khaliqnya......manusia mengaku Allah swt tuhannya ttp masih tidak patuh kpdNya....manusia mengaku sbg pejuangNya ttp mendahului keduniaan dlm segala segi......manusia mengaku sebagai hambaNya ttp manusia masih menjadikan nafsu raja yg menguasai segala tindakan mereka.

......manusia semakin rakus dan lalai dgn nafsu sehingga lupa bhw tanggungjawab utk menegakkan hukum dan perintah Allah sudah dilupai.....tugas 'Khalifah' seolah2 tiada lagi dlm halatuju dan 'prioriti' manusia kini......dgn akhir zaman kian mendekati kita, kita masih gagal melaksanakan tugas dan tanggungjawab ini!

Sebagai hambaNya.....manusia kena mencintaiNya...tandanya, mencintai Al-Quran....tandanya, mencintai Rasulullah saw...tandanya, mencintai sunnahnya....dan tandanya, mencintai akhirat.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment