Friday, May 8, 2009

1Malaysia - Satu Transformasi YB dari 'Yang Berhormat' kepada 'Yang Berkhidmat'

Assalam wbt.

PM kita sudah melengkapkan 'kuliah'nya tentang nilai2 1Malaysia apabila nilai terakhir iaitu integriti menempatkan dirinya. Untuk renungan,rujukan dan tatapan bersama disenaraikan semula ke lapan2 nilai 1Malaysia itu iaitu :
1. Budaya Kecemerlangan 5. Kesetiaan
2. Ketabahan 6. Meritokrasi
3. Rendah hati 7. Pendidikan
4. Penerimaan 8. Integriti

Sekali imbas nilai2 ini mudah untuk dipraktikkan dan direalisasikan, tetapi apabila berkali2 diimbas ternampak kesuraman, kekaburan dan kesamaran untuk memikul amanah ini. Pengorbanan yg tidak terhingga diperlukan baik daripada pemimpin dan rakyat jelata. Kini PM kita asyik melaung2kan slogan mengajak rakyat bersama2nya dalam mendokong 1Malaysia, ini kerana beliau tahu dan memahami falsafah 1Malaysia itu......bagaimana pula dengan rakyat! Adakah warganegara Malaysia semuanya memahami konsep 1Malaysia ini seadanya. Kita tidak mahu terjadi seperti konsep Islam Hadhari, walaupun ianya berniat baik tetapi pemahaman dan 'dakwah'nya tidak sesampaian ke golongan sasaran. Jika rakyat biasa sahaja tidak tahu boleh diterima akal juga, ini ahli2 parlimen BN sendiri, menteri2, pegawai2 atasan kerajaan & kakitangan2 kerajaan malahan ustaz2 kerajaan pun terkebil2, tersipu2, teragak2 dan was2 jika disoal akan perihal Islam Hadhari ini. Sekarang Pak Lah sudah pergi, bagaimana dengan nasib Islam Hadhari ini............

Rentetan daripada itu adalah sewajarnya PM kita men'tarbiah'kan pak2 & mak2 menterinya, exco2 BN, YB2 BN, kakitangan2 kerajaan drp atas hingga ke bwh agar benar2 memahami apa intipati dan hakikat 1Malaysia itu. Lalu dapatlah mereka sampaikan konsep 1Malaysia itu kepada rakyat jelata sejelas2nya samada melalui lisan, media massa ataupun 'cara kerja' & 'hasil kerja' golongan2 pendokong aspirasi kerajaan ini. Kita tidak mahu 'pisang berbuah 2x'. Kemudian rakyat sendiri boleh menilainya samada ia retorik politik ataupun niat ikhlas PM. Justeru itu pihak2 pendokong mandat ini seharusnya tidak teragak2 di dalam melaksanakan tanggungjawab ini serta menterjemahkan nilai2 1Malaysia ini di dalam tindak-tanduk mereka. Mereka terutama golongan YB2 seharusnya berpijak di bumi nyata sekarang, dengan slogan rakyat diutamakan seharusnya mereka akur dan rela diri ditransformasikan daripada gelaran Yang Berhormat itu kepada gelaran Yang Berkhidmat. Itulah hakikat dan konsep sebenarnya 1Malaysia.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment