Wednesday, May 20, 2009

Kemelut Politik Perak - Apa terjadi selepas tanggal 21May2009

Assalam wbt.

Politik di Perak sekali lagi akan menjadi tumpuan rakyat Malaysia pada 21 May 2009 ini. Jika dahulu ia dimulai dengan kejutan kekalahan BN pada Pilihanraya Umum ke-12 ( Mac 2008) , kemudian dalam tempoh setahun bertahan Pakatan Rakyat pula terpaksa akur apabila 'kehilangan' 3 kerusi kpd BN. Namun setelah diteliti dan difikirkan alasan2 untuk dimanipulasikan akhirnya PR 'tidak akur' dgn musibah yg menimpa ini dan meletakkan pengharapan besar kepada perundangan Malaysia ( yg diceduk dari perundangan British ) ini untuk menyelamatkan mereka. Walaupun disedari secara politiknya dan matematiknya, mereka sudah 'tewas' ( itupun gara-gara mainan politik mereka sendiri ) namun secara perundangan nasib masih menyebelahi mereka, peluang masih ada dan pertarungan masih belum berakhir - sehingga terjadinya 'Persidangan Bawah Pokok' dan penentangan kaum melayu secara besar2an dan terbuka kepada institusi kesultanan melayu.

Keputusan mahkamah tinggi mengesahkan dan mengistiharkan Nizar ( PR ) sebagai menteri besar Perak yg sah telah membuktikan bahawa mahkamah kita masih telus ( berlawanan dgn tanggapan pihak PR sendiri ) dan dalam kejutan kemenangan itu golongan PR masih sempat mengadakan perjumpaan tergempar exco2 dan meluluskan beberapa perkara yg kurang rasional dan berbau politik. Tetapi tidak sampai 24 jam kemenangan itu diraikan, satu lagi kejutan berlaku apabila mahkamah rayuan pula membenarkan permohonan Dr. Zambry (BN ) untuk menundakan keputusan mahkamah tinggi itu. Kini, BN pula cuba menentang PR melalui perundangan walaupun tahu risiko dan natijahnya amat berat dan akan menyakitkan hati. Lalu memerintahlah Dr.Zambry sehingga 21May ini ( walaupun ramai beranggapan beliau hanya 'syok sendiri' ) . Keputusan siapa menteri besar Perak yg sebenarnya akan diumumkan pada tarikh keramat ini.

Selepas 21May2009 ini, apapun keputusan mahkamah nanti sebenarnya kekalahan kepada kedua2 pihak samada PR atau BN. Jika Nizar yg menang maka apa yg boleh ia lakukan kerana beliau tidak ada majoriti dan jika Zambry yg menang pula apa yg beliau boleh laksanakan dgn sokongan lebihan 3 kerusi itu ( yg masih menjadi ahli bebas ). Politik Perak akan menjadi ketidak-haruan dan mungkin menjadi lebih buruk jika anasir2 jahat dan mainan2 politik licik akan terus menyelinap dalam BN dan PR. Akhirnya rakyat Perak yg akan menanggung akibatnya manakala pihak istana akan merasai kepedihannya ( makan dalam )...tetapi.....pihak2 yg suka berpolitik pula ( tidak kira BN atau PR ) akan meraikannya kerana inilah masanya untuk 'berpolitik', inilah masanya untuk melaksanakan idea2 serta strategi2 yg secara teori telah dipelajari dan inilah masanya untuk membuktikan kepada rakyat akan kebijaksanaan dan kepandaian mereka berhujah dan bertindak atas tiket 'politik' ini. Atau adakah selepas tanggal 21May ini masih ada pihak yg akan naik-turun mahkamah.....segala2nya mungkin belaka selagi kita masih mengagung2kan politik ciptaan barat ini. Buat rakyat Perak bersabarlah dengan cubaan ini ....dan berserahlah hanya kepada Ilahi agar memberikan yg terbaik untuk anda sekelian. Buat rakyat Malaysia yg lain, jadikan ini pengajaran berguna buat masa depan, serta bantulah mendoakan agar Allah SWT tunjukkan kebenaran dan menghulurkan bantuan-Nya dalam mencari yg terbaik untuk Perak dan juga Malaysia.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment