Friday, May 29, 2009

Gejala Ragut - Salah siapa!

Assalam wbt.



Semalam kejadian ragut sekali lagi berlaku di Kuala Terengganu. Kejadian ini nyaris2 membawa maut kepada mangsanya iaitu Puan Mazlina, 45 tahun yang kini terlantar parah di hospital. Kejadian ragut bermotosikal ini adalah yg kedua terjadi di Terengganu tahun ini ( adakah ini jenayah dan gara2 mat rempit jugak! ), pertama pada 30 Mac lalu, ia mengakibatkan kematian mangsanya iaitu Nurul Fatimah Ali,19 tahun yg maut dilanggar kereta ketika mengejar peragut2 bermotosikal ini.



Dalam bulan Mei ini sahaja sebanyak 3 kematian disebabkan kejadian ragut berlaku. Bermula pada 5 Mei apabila musibah ini telah menimpa Puan Jamilah Selamat,31 tahun ( hamil anak ke-3 ) di Ayer Hitam,Johor yang meninggal setelah 2 hari koma gara2 ragut bermotosikal. Dan pada 5 Mei juga di Tasek Gelugor, Pulau Pinang seorang ibu, Puan Tom Salleh, 86 tahun maut dalam cubaan menyelamatkan anaknya yg menjadi mangsa ragut dan terakhir pada 6 Mei, kejadian yg berlaku di Kota Bharu, Kelantan melibatkan seorang ibu yg mengandung 3 bulan maut dilanggar kenderaan gara2 kejadian ragut.



Semua kejadian ini melibatkan peragut2 bermotosikal, majoriti berbangsa Melayu ( ttp belum disahkan lagi ) dan melibatkan mangsa2 yg juga berbangsa Melayu. Ada yg mengatakan peragut2 ini bertindak sedemikian kerana tekanan hidup atau tekanan ekonomi gara2 diberhentikan kerja dan sebagainya, ada pendapat pula terutama pakar2 psikologi menganggap ini adalah sikap peragut itu sendiri dimana mereka melakukannya atas dasar hobi atau tabiat yang pada asalnya hanya suka2 ttp telah menjadi ketagihan akhirnya. Ada pula menganggap ini adalah cara kumpulan2 gengster dalam mencari sumber kewangan untuk digunakan dalam aktiviti2 mereka - lumba haram, parti2 tari menari dan lain2 acara yg pada adat dan agama amat ditegah dan juga sebagai satu kaedah pengambilan ahli baru dalam kumpulan mereka. Selain daripada itu ada juga pihak yg menyalahkan kerajaan secara tidak langsung - tiada aktiviti2 menarik buat remaja2 ini di kawasan mereka, tiada pendekatan atau hubungan langsung dalam mendekati golongan2 ini dan pengawalan longgar pihak berkuasa samada polis, Rela ataupun AJK2 kampung atau kawasan itu. Akhirnya, orang ramai juga turut dipersalahkan kerana kurang peka dan sensitif dalam memelihara ketenteraman dan keamanan kawasan gara2 sibuk dgn tugasan harian masing2 manakala mangsa juga turut anggap oleh sesetengah pihak sebagai pendorong kepada jenayah ini kerana dilihat tidak menjaga penampilan diri (keselamatan) semasa berada di luar.



Apapun alasan orang ramai, penyebab utama jenayah ini tidak dapat lari dari penjenayah itu sendiri. Dan sekali lagi pegangan agama Islam yg kuat dilihat sebagai 'penawar' kepada permasalahan ini. Tanpa didikan, ajaran,pegangan dan amalan agama Islam yg kukuh dan konsisten setiap manusia sudah pasti akan terjerumus ke lembah kehinaan, bukan sahaja dalam kes ragut ini malahan bermacam2 lagi kemaksiatan dan dosa2 lain.



Wassalam.

No comments:

Post a Comment