Saturday, July 18, 2009

Hari Ini Dalam Sejarah : Malaysia 2 Manchester United 3

Assalam wbt.

Petang tadi satu sejarah dalam kancah bolasepak kita telah termaktub. Malaysia berjaya mengekang gergasi bolasepak dunia iaitu juara kelab dunia, juara liga perdana Inggeris dan bekas juara eropah; Manchester United daripada bermaharaja-lela merobek pintu gol negara sebaliknya anak-anak Malaysia pula mampu membolosi pintu gol MU itu. Jika dahulu, keputusan 4-0 semestinya berpihak kepada pasukan lawan ( Arsenal, Chelsea, Brazil dan MU sendiri ), tadi pasukan negara berjaya memperbaiki keputusan tersebut dengan kekalahan tipis 2-3.

Walaubagaimanapun, kejayaan ini ( kalah 2-3 ) bukanlah bererti pasukan Malaysia ini sudah berjaya menandingi corak permainan pasukan MU..........Dunia melihat sendiri bagaimana bersungguh-sungguhnya pemain-pemain Malaysia berkejar-kejaran di atas padang sedangkan pemain-pemain MU bermain seolah-olah untuk sessi latihan mereka sahaja. Mereka tidak langsung melakukan trick-trick bolasepak, serangan-serangan pantas dan corak MU yang digeruni selama ini tidak dipamerkan langsung........malahan mereka bermain seolah-olah mengikut rentak permainan pasukan kita yang agak membosankan.

Namun, walaupun kita tahu di mana bolasepak kita jika dibandingkan dengan MU, keputusan hari ini pastinya menjadi sejarah hidup terpenting setiap pemain pasukan negara terutamanya 'hero' kita pada petang tadi, Amri Yah Yah.

Buat coach Rajagopal dan pemain-pemain, tahniah diucapkan........kekalkan rentak ini ( bersungguh-sungguh dalam permainan ) dan diharap mampu mencari barisan simpanan yang kurang lebih dengan keupayaan skuad utama.........inilah kelemahan kita.....apa boleh buat jika inilah sahaja himpunan terbaik di Malaysia.

Peminat sebenarnya masih bersama skuad negara, tetapi permainan itu biarlah setaraf dengan status dan ganjaran yang anda semua perolehi samada untuk negara atau negeri. Jika kalahpun biarlah bermaruah......

Semoga bolasepak kita ada sinar harapannya.....................

Wassalam.

No comments:

Post a Comment