Wednesday, July 8, 2009

Rumah Kita...... Selamatkah buat anak2 kita?

Assalam wbt.

Ramai berpendapat bahawa rumah samada disewa atau dibeli, samada flat, condo, teres setingkat, dua tingkat atau bungalow merupakan tempat paling selamat buat keluarga terutama anak-anak. Memang agama kita sendiri ada menuntut agar kita menyediakan kediaman yang sempurna dan selamat buat keluarga kita. Ramai berpendapat bahawa keselamatan dan keselesaan yang dituntut hanyalah dalam mengelak panas dan hujan semata-mata, berlindung daripada binatang buas dan memberi ruang untuk istirehat dan tidur sahaja. Tetapi kita terlupa bahawa dalam keghairahan kita menyediakan segala kelengkapan itu ( yang kononnya untuk keselesaan dan kemudahan kita,rupa-rupanya kita sedang mengundang mala-petaka dan bencana kepada keluarga kita terutama terhadap anak-anak.

Kajian daripada WHO menunjukkan bahawa kejadian kemalangan kanak-kanak di rumah adalah sebanyak 80% berbanding di kawasan-kawasan lain. Ini sememangnya kerana anak-anak kita majoriti waktunya dihabiskan di rumah dan apabila di rumah pula, tahap berjaga-jaga mereka dan juga kita ( ibu-bapa serta pembantu rumah ) boleh dikatakan 'zero' malahan ada kajian yang menunjukkan bahawa tahap pengetahuan tentang keselamatan peralatan rumah juga menghampiri nilai sifat bagi kebanyakan ibu-bapa dan pembantu rumah. Bagaimana dengan sikap kita para ibu-bapa di Malaysia ?

Baru-baru ini, seorang anak sahabat saya telah ditimpa musibah, gara-gara kelalaian ibu-bapa sendiri. Disebabkan sikap degil sahabat saya ini memasang pintu pagar dapur, maka anak lelakinya yang baru berusia 3 tahun ini telah melecur tangan kiri dan sebahagian mukanya kerana terkena minyak panas gara-gara ingin mencapai kuali di atas dapur. Kealpaan isterinya serta pembantu rumah yang asyik berborak di dapur itu juga menjadi punca kejadian. Selepas kejadian itu, mereka suami-isteri itu sudah mulai rasa cukup bersalah dan insaf, serta mulai mencari tips-tips tentang keselamatan anak-anak di rumah. Mereka juga tidak lokek untuk berkongsinya dengan rakan-rakan serta jiran-jiran, malahan beliau memberi keizinan untuk saya berkongsi pengalaman ini bersama di laman blog ini. Harapan dan doanya agar kejadian yang menimpa anaknya itu dapat dielak daripada terjadi kepada anak-anak orang lain.

Disertakan juga antara web-web tentang keselamatan kanak-kanak di rumah untuk rujukan kita semua. Antaranya : http://childproofing Your Home - 12 Safety Devices To Protect Your Children.htm & http:// room-by-room safety tips safety at home.htm

Sinar Harapan sentiasa bersama kita. Insya allah.
Sekian wasalam

No comments:

Post a Comment