Tuesday, July 7, 2009

Manohara Yang Huru-Hara

Assalam wbt.
Isu pergolakan rumahtangga Tengku Temenggung Kelantan bukan lagi menjadi isu setempat malahan krisisnya sudah merebak di seluruh Asia Tenggara malahan mungkin sedunia gara-gara terbukanya medan komunikasi sekarang. Isu ini sepatutnya menjadi pengajaran kepada kita semua di dalam melakukan apa2 tindakan terutama dalam hal-hal yang bersangkutan dengan masa depan serta hal-hal yang seharusnya dirujuk dan diambil-kira pandangan-pandangan agama. Walaupun Islam amat menggalakkan umatnya agar mendirikan rumahtangga ttp Islam juga tidak melepaskan umatnya itu mewenang2nya melakukan apa yang mereka sukakan......semuanya sudah Islam atur dan sediakan......mengapa masih ramai yang tidak mahu menurutinya? Mengapa masih mahu dan rela berperah otak dan fikiran dalam melawan peraturan2-Nya?

Perkahwinan Tengku Temenggung Kelantan iaitu Teuku Muhammad Fakhry dengan Manohara Obelia Pinot ( kacukan Bugis-Perancis ) pada 28 Ogos 2008 pada mulanya dilihat sebagai satu perkahwinan bersejarah 2 negara berjiran ini. Namun sedikit demi sedikit keharmoniannya tercalar sehinggalah pada April 2009 secara terbuka Manohara dan ibunya membuat kenyataan bahawa Manohara telah didera fizikal dan psikologinya oleh kerabat Kelantan ini. Bermulalah perang mulut, media dan psikologi kedua2 pihak dalam menutup hal ini ( kerabat Kelantan ) dan dalam membenarkan hal ini ( pihak Manohara ) sehinggalah pada May 2009, Manohara dikatakan berjaya melarikan dirinya pulang ke Indonesia ( walaupun pihak istana Kelantan mengatakan sebenarnya beliau diizinkan pulang secara bebas oleh suaminya ). Berlakulah lagi perang dingin kedua2 pihak sehingga ada ugutan saman-menyaman. Sehinggalah pada 5 Jun lalu, pihak Kelantan terlebih dahulu telah memulakan langkah perundangan. Sekarang kita tunggu pula tindak-balas pihak Manohara yang bukan calang-calang juga. Beginilah halnya jika kita berpaksikan sesuatu yang dilarang dan ditegah oleh Allah SWT sebagai panduan dan rujukan kita dalam menjalani kehidupan harian kita. Walaupun Kelantan Negeri Serambi Mekah dan ditadbirkan pula oleh golongan ulama' ttp jika Allah SWT izinkan sesuatu musibah berlaku maka ianya akan tetap berlaku...........masing-masing patut memikirkan, bermuhasabah dan menginsafi diri, samada Teuku M. Fakhry, kerabat2 Kelantan dan termasuk juga pemerintah Kelantan.

Islam sudah menggariskan ciri2 calon isteri yang diredhoi Allah SWT dan insya allah rumahtangga akan berbahagia dunia dan akhirat.

Diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA : Rasulullah SAW ada bersabda ' Wanita dinikahi kerana 4 perkara-kerana hartanya, kerana kedudukannya/keturunannya , kerana kecantikannya dan kerana agamanya. Maka pilihlah yang baik agamanya , nescaya engkau beruntung.'

Semoga dengan sedikit coretan ini tiada lagi Manohara lain yang akan menghuru-harakan kita semua...........Sinar Harapan masih ada.

Insya Allah dan Wassalam.

No comments:

Post a Comment