Monday, April 6, 2009

200 Masjid Mekah Salah Kiblat

Assalam wbt & salam sejahtera.

Baru-baru ini, sebuah akhbar berbahasa Arab Al-Hayat, melapurkan lebih 200 buah masjid sekitar Mekah menghadap arah kiblat yang salah. Masjid-masjid ini telah dibina lebih 50 tahun lalu.

Jika masjid-masjid di Mekahpun tidak terlepas daripada masalah ini bagaimanakah pula dengan nasib masjid-masjid di negara-negara lain termasuklah di Malaysia. Diharap pihak-pihak yang berwajib dan bertanggungjawab akan melakukan sesuatu, jika perlu lakukanlah pemeriksaan semula arah kiblat setiap masjid-masjid dan surau-surau di Malaysia.

Dengan teknologi terkini seperti sistem laser, penyelesaian masalah ini akan dapat diatasi dengan lebih cepat tetapi apa yang lebih utama sekarang adalah halatuju, tindakan dan komitmen pihak-pihak terbabit dalam menangani isu ini.

Dari segi hukum, diharap pakar-pakar agama ( golongan ulama') kita boleh menjelaskannya sementara menanti keputusan dan tindakan golongan umara' kita.

Adakah penemuan ini merupakan amaran dari Allah SWT agar kita lebih berwaspada dan menerapkan lebih nilai-nilai islamik di dalam segenap aspek pembinaan rumah-Nya ini!

Sekian. Wassalam.

No comments:

Post a Comment