Friday, April 24, 2009

Hilangnya Ekuiti 30% Bumiputera - Apa rasionalnya!

Assalam wbt & salam sejahtera.

Berita penghapusan ekuiti 30% bumiputera sejajar dengan meliberasasi 27 subsektor perkhidmatan telah seolah2 mengejutkan kaum melayu daripada tidur. Ramai yang tidak berpuas hati dan merasakan kepentingan kaum melayu kian dikikis oleh parti yang memperjuangkan bangsa itu sendiri. Walaupun PM menyatakan tindakan ini dilakukan sejajar dengan perjanjian Asean dan untuk memberi peluang penglibatan bumiputera di pasaran dan saingan terbuka, namun kaum melayu masih tidak dapat menerimanya.

Apakah rasional tindakan PM dan UMNO ini! Adakah ini satu pengajaran atau balasan daripada UMNO kepada kaum melayu yg sudah tidak memberi sokongan 100% kepada UMNO ( yg mana 'umpan' daripada UMNO diambil manakala 'hasil tangkapan' kepada UMNO entah kemana2......rupa2nya 'hasil tangkapan' telah ditawar dan diberi kepada PKR! ), dan sebaliknya memberi 'umpan' pula kepada kaum lain yg sekarang ditagih sokongan mereka oleh UMNO dan BN! Semuanya mungkin demi 'survival' politik. Jika betullah......nasib kaum melayu akan menjadi seperti ' Ditelan mati emak, diluah mati ayah'.......manakala kaum lain pula laksana 'sambil berenang minum air'.........

Jika benar pula ia dilakukan demi memberi kekuatan daya-saing kaum melayu di pasaran terbuka, maka ada baiknya kita menyahut cabaran ini. Kaum melayu sepatutnya sudah mampu berdiri sendiri tanpa bantuan dan suapan daripada kerajaan atau kuasa-kuasa politik. Dan jika benarlah kerajaan BN sudah mengamalkan dasar saingan terbuka ini maka agensi2nya perlulah bersikap terbuka dan telus di dalam pentadbirannya terutama dalam hal-hal tender dan projek dll. Tidak ada gunanya, jika di mulut sahaja katakan 'saingan terbuka' tetapi di hati dan fikiran terbayang2 wajah kroni2 yg sudah menunggu bagaikan buaya lapar.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment