Monday, April 27, 2009

PAS - Antara Perjuangan & Pangkat

Assalam wbt & salam sejahtera.

Jika perhimpunan UMNO yg menjadi bualan hangat masyarakat ( tidak kira agama,bangsa & parti politik ) sudah melabuh tirainya dan UMNO serta BN sudah mampu mewacanakan perancangan selanjutnya kini tibalah masanya pula tumpuan masyarakat beralih kepada sebuah lagi parti terbesar melayu islam iaitu PAS yang akan mengadakan pemilihannya pada Jun ini.

Pas yang semenjak keluar UMNO telah berjuang dengan prinsip 'Membangun Bersama Islam' dan bergerak secara solo di dalam mengharungi ranjau dan keperitan landskap politik Malaysia kini sudah boleh tersenyum dan berkepak sedikit gara-gara adanya pakatan bersama PRK dan DAP untuk membentuk Pakatan Rakyat yang telah berjaya merampas Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Perak ( sebelum dirampas semula oleh BN ) serta mengekalkan Kelantan pada PU ke-12 lalu. Ramai berpendapat bahawa kejayaan ini adalah kerana bantuan dan sokongan besar pihak PAS terutamanya pengundi2nya.

Hakikatnya selepas PU ke-12, ramai berpendapat PAS seolah2 diperlakukan seperti melukut di tepi gantang, habis madu sepah dibuang dan seperti kacang lupakan kulit oleh rakan2 seperjuangannya, walaupun telah disogokkan Kedah & Perak ( ....suatu ketika dulu ) , dua negeri yg kurang berdaya-saing dan kaya-raya. Pemimpin2 PAS masih tetap bersabar dengan percaturan ini sehinggalah wujudnya kumpulan pro-muzakarah yg telah menggugat sedikit ketenangan kumpulan pro pakatan. Walaupun cuba dinafikan tetapi masakan pokok bergoyang ....... 20 tahun saya mengikuti sejarah dan perkembangan PAS sudah cukup untuk saya menyatakan bahawa PAS sekarang sudah terbabas dari landasan dan perjuangan sebenar. Kemanakah slogan 'Membangun Bersama Islam'nya! Kemanakah kepimpinan Ulama'nya! , kemanakah sifat2 zuhud pemimpin2nya! dan kemanakah sifat2 sabar dan tawadduk penyokong2nya! PAS sekarang sudah berubah seiring dengan perubahan masyarakat dunia - baik pemikiran mahupun gaya hidup.....inikah perjuangan berlandaskan Islam. Islam sepatutnya tidak berubah mengikut peredaran zaman - hukumnya, kaedahnya dan ciri2nya, ianya tetap terpelihara biarpun dunia kini telah dipenuhi dengan pelbagai ideologi, metodologi dan fisiologi yang cukup menawan gara-gara tawaran kemewahan dan keindahan dunia semata-mata. PAS sepatutnya masih berpegang teguh dengan prinsip2nya dan bukannya terpengaruh dengan 'jenama'2 moden sekarang yg sememangnya dipelopori oleh barat dan dijaja di Malaysia oleh BN dan PR.

Masih relevankah perjuangan PAS yg mengatakan mereka adalah alternatif terbaik kepada UMNO dan BN yg sejak dahulu diwar-warkan! Bagaimana dengan sokongan dan sepakatannya dengan Pakatan Rakyat ( pro pakatan ) dan bagaimana pula dengan idea bermuzakarah dengan UMNO ( pro muzakarah ) yg kedua2nya menjadi dasar kepada halatuju pemilihan pucuk pimpinan PAS kini. Jika kedua2 ini adalah asas perjuangan terkini bagaimana pula dengan dasar ' Membangun Bersama Islam' dan 'Kepimpinan Ulama' nya itu serta konsep dan cita2 penubuhan negara Islam. Jika kedua2 ini terpaksa dikuburkan oleh pemimpin2 PAS maka sia-sialah perjuangan mereka sejak dahulu dan tertipulah rakyat yg banyak berkorban wang-ringgit, tenaga dan masa kepada mereka. PAS sepatutnya tidak tertipu dengan pujuk rayu BN atau PR. Kedua-dua parti ini hanya mahukan PAS untuk memperoleh pangkat dan kuasa semata-mata dan bukannya kerana menyukai, menghormati dan merestui perjuangan PAS. PAS seharusnya menyedari sokongan2 bukan islam terhadapnya kini bukanlah atas dasar menerima islam itu tetapi hanya sokongan politik, pangkat dan kuasa semata-mata. Jika mereka menerima islam sudah tentu mereka akan memeluk agama Islam sejurus sahaja pilihanraya lalu.....tetapi habuk pun tarak! Pemilihan dan sokongan kepada PAS sepatutnya atas dasar sukakan Islam itu sendiri - 'Islam is a way of life' dan bukannya di atas kebencian kepada pihak2 lain. PAS perlu disokong dan diakui kerana kebaikan dan kemurniannya dan bukannya kerana kelemahan pihak2 lain.....inilah asas2 sokongan sejati yg diperlukan oleh PAS dan bukannya atas sokongan simpati ataupun amarah kepada orang lain.

Seperti komen saya di laman blog Datuk Husam Musa ( w.pun hingga kini tidak disiarkan .....) , PAS sepatutnya lebih memikirkan dan berkerja-keras menonjolkan imej bersih, baik dan sucinya Islam itu kepada masyarakat berbanding terikut2 dengan pihak2 tertentu yg suka menghentam kerajaan BN dan mencari kesilapan2 mereka w.pun kadangkala apa yg dilakukan oleh BN itu mereka pun kadang2 tumpang sekaki mendapat nikmat dan habuannya. PAS seharusnya lari dari politik caci mencaci, maki memaki, kutuk mengutuk dan dendam mendendami ini kerana itulah kaedah Yahudi dalam memporak-perandakan dan memecah-belahkan kesatuan masyarakat.

Kesimpulannya : PAS jika mahu ianya masih relevan dalam suasana politik Malaysia, mahu tidak mahu kenalah memilih pemimpin2 yg tidak terpengaruh oleh 'rasuah' pangkat dan kuasa tetapi yg masih berpegang teguh kepada 'perjuangan' asal parti iaitu 'Membangun Bersama Islam' dan bukannya 'Membangun Bersama PR' atau 'Membangun Bersama BN'.......PAS seharusnya berpijak di bumi yang nyata dan memikirkannya secara realistik akan 'survival' perjuangan mereka dalam kancah politik kini. Sayang, jika perjuangan suci ini akan ditelenggami dan dipupuskan oleh pemimpin2 yg nakkan pangkat dan kuasa dek ketamakan kemewahan dunia. Allah tidak akan menyoal kita apa kejayaan kita capai melalui Islam ( pangkat & kuasa ) tetapi akan menyoal apa yg kita lakukan untuk Islam ( perjuangan ).

Wassalam.

3 comments:

  1. DAH ELOK-ELOK PAS BERGABUNG DENGAN PAKATAN, BIAR LE. TAK BAIK MENYEBABKAN PENCERAIAN.DOSA BESAR.

    SukaSuka

    ReplyDelete
  2. kalo tak boleh sefahaman simpan buat per...ceraikan ajer...kita pun tak serabut kepala....

    ReplyDelete
  3. Assalam wbt

    Kepada SukaSuka, Kita diajar agar saling ingat mengingati. Dan walaupun 'penceraian'itu tidak disukai oleh agama tetapi jika terpaksa demi menjaga maruah dan kehormatan diri,agama, bangsa dan negara, langkah ini kadangkala menjadi wajib pula. Fikir2kan dan renung2kan.

    ReplyDelete