Monday, April 6, 2009

Hilang Kerja & Tekanan Mental

Assalam wbt & salam sejahtera

Tekanan mental atau dikenali sebagai stress mula meningkat peratusannya di Malaysia lebih-lebih lagi sejak kegawatan ekonomi dan perberhentian pekerjaan. Sejak 2 bulan lepas peningkatan 20% direkodkan oleh Jabatan Psikiatri UM dan ia dijangkakan akan meningkat jika keadaan ekonomi terus muram dan semakin ramai akan kehilangan pekerjaan. ( Laporan MEF merekodkan seramai 26,000 pekerja telah ditamatkan pekerjaan pada bulan lalu ).

Bahayanya tekanan mental ini kerana ia boleh memudaratkah individu dan masyarakat jika tidak ditangani dan dibendung dengan cekap. Banyak masalah-masalah sosial yang lebih besar akan tercetus jika ia gagal ditangani dengan segera.

Golongan terbabit bukan sahaja perlu dibantu dari aspek material semata-mata ( pekerjaan ) tetapi perlu juga disokong dari segi sosial dan emosi. Maka dengan itu semua pihak sepatutnya memberi apa sahaja sokongan dan bantuan kepada mereka dan jangan hanya mengharapkan bantuan dan pertolongan kerajaan semata-mata. Rakan-rakan,sanak saudara dan anggota keluarga adalah pihak yang terbaik untuk memulihkan dan menguatkan kembali semangat mereka. Selain daripada ini berdoa dan memohon bantuan dari Allah SWT juga jangan dilupakan.

Walaubagaimanapun, berat mata memandang berat lagi bahu memikul! Sabar dan janganlah terlalu bersedih wahai saudara dan sahabatku........hidup ini ibarat roda. Hari ini anda di bawah, insyaallah esok-lusa anda berada di atas.

Sekian. wassalam.

No comments:

Post a Comment