Thursday, April 16, 2009

Perkongsian Kuasa Yang Adil - Apa maksudnya!

Assalam wbt & salam sejahtera.

Keadilan untuk semua pihak ( kena pula yg berbeza latar belakang ) adalah satu perkara yang sukar dilaksanakan.......walaupun secara takrifan keadilan itu dilihat sebagai cukup mudah untuk dilakukan. Jika sebaik manapun kita berlaku adil, ada pihak yg akan merungut. Adakah keadilan itu satu yang subjektif! Apakah bezanya keadilan dengan kesaksamaan! Adakah keadilan itu membawa kesaksamaan dan adakah kesaksamaan itu menjamin keadilan! Inilah yang menjadi kekeliruan di dalam masyarakat mengenai perkongsian kuasa secara adil di negara berbilang agama dan bangsa ini! Masyarakat dan pemimpin terperangkap dengan kedua-dua istilah ini.

Maka dengan itu tidak hairanlah, selepas pilihanraya ke-12 lalu pihak Sabah menuntut lebih kerusi di kabinet dengan alasan demi keadilan. Dan tidak terlalu pelik juga apabila pihak MIC pula cuba menuntut keadilan dengan mendesak diberikan tambahan tempat di kabinet daripada Dato' Najib. Semuanya melaungkan konsep kongsi kuasa secara adil. Dan selepas ini pula adakah golongan dari MCA dan Gerakan akan meniupkan semboyan mereka pula. Dan mana tahu pula tiba-tiba kaum-kaum peribumi kita (di Semenanjung , Sabah dan Sarawak ) turut memainkan rentak dan tari mereka. Adakah semuanya akan mengatakan bahawa mereka tidak dilayan dan diagihkan secara adil. Jika kerajaan atau sebenarnya UMNO melayan setiap tuntutan2 ini adakah ia berlaku adil pula kepada partinya yang mendokong mandat kaum melayu - majoriti kerusi di dalam komponen BN. Takkan, mahukan bangsa melayu pula memulakan pencak silatnya untuk meluahkan hal-hal ini.

Sebenarnya, adil itu tidak semestinya diberi kesamaan manakala kesamaan itu tidak semestinya adil. Perkongsian kuasa yang adil sebenarnya adalah mandat kuasa itu dijaga dengan penuh toleransi, hormat menghormati dan bertolak-ansur demi perpaduan kaum, kebebasan beragama dan budaya politik yang sihat berlandas dan bertunjangkan kepada prinsip2 dan persefahaman yang telah dimenterai dan disepakati bersama.

Sekian. Wassalam.

1 comment:

  1. Kita sepatutnya kembali kepada sejarah pembentukan Tanah Melayu dan Malaysia. Baca dan fahamilah ia....buat generasi mudaku....belajarlah menghormati perjuangan generasi awal dahulu.

    ReplyDelete