Monday, April 20, 2009

Pilihanraya Kecil - Perlu atau Tidak.

Assalam wbt & salam sejahtera.

Konsep demokrasi yang didukung oleh negara kita adalah demokrasi yang hanya ditentukan oleh rakyat melalui pilihanraya semata-mata, tidak kira pilihanraya umum ataupun pilihanraya kecil. Hak rakyat yang dijaga oleh ' konsep demokrasi' ini adalah mereka bebas memilih calon2 yang dirasakan layak untuk mereka.

Pilihanraya kecil di Penanti ini bukanlah sesuatu yang baru atau tindakan tiba-tiba puak PR tetapi desas-desusnya sudah kedengaran sejak Ogos 2008 lagi. Cuma menunggu masa dan ketika yang sesuai untuk dicanangkan dan kini sudah sah jawatan Adunnya telah dikosongkan gara-gara 'tidak jujur dan bijaknya' penjawat terdahulu. Kegawatan ini bukan sahaja telah merugikan pihak pemerintah PR di Pulau Pinang, malahan telah menyusahkan juga penduduk2 ( pengundi2) serta negara terutama SPRM, polis dan jabatan2 lain yang terlibat secara langsung atau tidak langsung - kerugian masa, wang ringgit, tenaga dan pemikiran. Mungkin ada pihak yang tidak merasa ini satu kerugian dan pembaziran, mereka sebenarnya adalah golongan2 yang suka menangguk di air yang keruh ( tidak kira le siapa mereka - samada ahli politik ( BN ataupun PR ), kakitangan kerajaan ataupun swasta dan juga peniaga-peniaga ).

Trend terpaksa diadakan pilihanraya kecil bukan di atas sebab-sebab kematian kini semakin meningkat, seolah-olah ada pihak yang cuba mempermainkan dan memperkotak-katikkan ketelusan sistem demokrasi kita tanpa menghiraukan kerugian dan natijah negatif kepada masyarakat dan negara. Oleh itu dirasakan sudah tiba masanya pihak SPRM mencadangkan jika pilihanraya kecil itu diadakan bukan di atas sebab2 kematian, maka mana-mana parti politik yg menyebabkan ia terpaksa diadakan, sepatutnya akan menanggung kos SPRM itu. Ini memandangkan jika 'denda' ini dilaksanakan maka golongan2 ahli politik akan berfikir masak2 juga dan tidak akan dengan mudah dan selamba meletakkan jawatan yang di sandang itu. Ini juga akan memberi impak besar kepada pemilihan calon2 sebelum pilihanraya umum dengan setiap parti sudah pasti akan meletakkan calon yang terbaik dan dipercayai agar di masa hadapan calon2 ini tidak akan menghampakan dan mengkianati mereka. Rentetan daripada ini rakyat tidak akan kerugian kerana mereka akan mendapat calon2 yang memang berminat, bersedia dan ikhlas untuk berkhidmat kepada mereka.

Sementara ini, demi menjaga maruah demokrasi di Malaysia dan menunaikan hak-hak rakyat maka pilihanraya kecil di Penanti ini perlu diadakan. Rakyat Pulau Pinang terutama di kawasan adun Penanti ini sekali akan menjadi pertaruhan BN dan PR. Buat BN, mengapa ingin menarik diri! Jika anda ikhlas dalam perjuangan anda maka inilah masanya - tunjukkan kepada rakyat bahawa BN sentiasa akan bekerja untuk rakyat tidak kira masa dan tempat. Bagi PR pula, pilihlah calon yang sesuai dan berkelayakan bukannya dengan mengambil kawan2 sahaja ( kroni ) yang masih mentah dalam politik dan pentadbiran.

Sekian. Wassalam.

2 comments:

  1. Pilihanraya kecil ini mestilah diteruskan walaupun tanpa kehadiran Barisan Nasional. Nampak sangat mereka sudah goyah.

    ReplyDelete
  2. Salam.

    Pilihanraya adalah hak rakyat bukannya hak kerajaan. Rakyat berhak memilih kerajaan dan bukannya kerajaan memilih rakyat. Kena faham tu.

    Sukasuka

    ReplyDelete