Tuesday, April 28, 2009

Teluk Cempedak - Destinasi 'Syurga' Pelajar.

Assalam wbt & salam sejahtera.

Laporan muka depan akhbar harian Kosmo ( 28April2009) membuktikan bahawa dunia pelajar dan institusi pendidikan kita memang masih bermasalah. Fenomena salah-laku dan aksi2 liar para pelajar kita semakin hari semakin menakutkan dan membimbangkan.

Jika dahulu fenomena ini hanya menghantui kawasan pusat bandar di mana budaya lepak dll kegiatan melibatkan di pusat2 membeli-belah, kedai2 'games', hentian2 bas menjadi lokasi strategik kini gejala ini sudah menyelinap ke kawasan2 pinggiran pula dan sepertimana laporan ini lokasi mereka adalah di pusat peranginan Teluk Cempedak. Sebenarnya, banyak lagi kejadian2 ini berlaku di serata ceruk Malaysia. Budaya ponteng ini sudah membudayai pelajar2 bandar dan luar bandar termasuklah kawasan Felda dan kawasan rancangan2 lain. Masalahnya mereka bukan sahaja setakat ponteng sekolah tetapi telah melakukan aktiviti2 yg di luar batasan agama dan adat.

Walaupun sudah dilaporkan dan diketahui akan permasalahan dan isu ini tetapi pihak2 bertanggungjawab ( sekolah, kementerian dan ibubapa ) seolah2 memandangnya sebelah mata dan tiada tindakan drastik yg benar2 memberi kesan kepada golongan pelajar ini agar insaf dan bertaubat tidak akan mengulanginya dan menjadi pengajaran dan teladan kepada pelajar2 lain yg belum terjebak dengan gejala ini. Sekali lagi didikan dan pendekatan agama dilihat sebagai penawar kepada penyakit ini tetapi keberkesanannya perlulah disokongi oleh kerja-kuat, kerjasama dan kesabaran semua pihak demi kecemerlangan anak bangsa.

Wassalam.

1 comment:

  1. MENTERI PELAJARAN BARU ADA BANYAK KERJA YG PERLU DILAKUKAN. JGN ASYIK DOK JAGA PARTI AJE, ANAK-ANAK KITA PERLU DIAWASI JUGA. TERIMA KASIH

    SukaSuka

    ReplyDelete